ابزار هدایت به بالای صفحه

مجله ویترینو

مطالب علمی فرهنگی هنری خبری آموزشی

مجله ویترینو

مطالب علمی فرهنگی هنری خبری آموزشی

مجله ویترینو

مطالب علمی فرهنگی هنری خبری آموزشی

خودروسازان برای افزایش میزان فروش خود ناگزیر به بروزرسانی محصولات خود هستند و در این میان شرکت سایپا نیز فعالیت هایی در این راستا داشته است که در این گزارش به بررسی آن می پردازیم.

سایپا ،پراید،رفوزگی پراید ، اخبار داغ؛اخبار خودرو،اخبار صنعت،رفوزگی سایپا در کارنامه بروزرسانی خودروها/ بعد از بیست سال،دستیابی به فناوری تولید پرایدوانت،


گزارش ویترنیو به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ خودروسازان همواره برای حفظ مشتریان و افزایش میزان فروش خود باید طبق ذائقه و سلیقه آتی آن ها ، محصولات نسل آینده خود را طراحی کنند.این تغییرات ظاهری و ساختاری در این خودرو ها می تواند تاثیر مطلوبی بر مشتریان از حیث احترام خودروساز به نظر مصرف کننده داشته باشد.

در این گزارش به بررسی روند پیشرفت یا افت محصولات گروه خودروسازی سایپا می پردازیم.

پراید/ارزانِ غیر ایمن

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد طراحی شد و  نسل اول این خودرو در سال‌های 1986 تا 1993 تولید و در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.
این مدل همچنین با نام کیا پراید از 1987 تا 2000 در شرکت کیا موتور کره جنوبی تولید شد و یکسال بعد خط تولید آن به سایپا فروخته شد و از اوایل سال 72 راهی خیابان های ایران شد و سایپا را به شهرت رساند؛ این خودرو در ابتدا در مدل های نسیم (پراید هاچ بک) و صبا (پراید سدان) تولید شد.

از زمستان سال 1389 شرکت سایپا  تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف کرد و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های سایپا 132 و سایپا 131 و سایپا 111 و سایپا 141 و وانت پراید (سایپا 151) در کشور تولید و عرضه کرد.

علی رغم تنوع در نام مدل های مختلف پراید، تفاوت چندانی در ظاهر و حتی موتور این خودرو ها دیده نشد و مدل ها تنها با تغییرات اندکی در ویژگی های ظاهری تغییر کرد و قیمت آن ها نیز به مراتب گران تر شد.
ه زعم اکثر دارندگان این خودرو، کیفیت آن طی سال های گذشته افت چشمگیری را تجربه کرد و موجبات نارضایتی آن ها را فراهم کرده است.

این افت کیفیت تا جایی پیشرفت که پلیس اعلام کرد اگر این خودرو به کیسه هوا و ترمز ضد قفل مجهز نشود،آن را شماره گذاری نخواهد کرد؛ برهمین اساس اولین تغییرات در پراید با نصب ایربگ، ترمز ABS و تغییرات جزئی در اجزای داخلی آن رقم خورد.

کیفیت و ایمنی پائین این خودرو تا جایی پیش رفت که رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان طی سال 92 اعلام کرد بطوریکه دو هزار و 454 نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند و این مسئله باعث شد تا 13.6  درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.

نکته قابل تامل در تغییرات خودروی پراید این است که این خودرو ساز بجای اینکه برای ارتقاء سطح کیفی آن تلاش کند، با حذف یکی از قابلیت های مهم که تاثیر بسزایی در تعیین سطح دید خودرو ایفا می کند سعی کرده تا با هر ترفندی هزینه های تمام شده را کاهش دهد.

گویا این کاهش هزینه های تمام شده تنها به نفع تولید کننده بوده چراکه طی این سال ها هیچ گونه کاهش قیمتی به همراه نداشته است و پرایدی که در بدو ورود علی رغم کیفیت مطلوب در آن زمان قیمتی در حدود پنج میلیون تومان داشت اما در حال حاضر با افت کیفیت از بیست میلیون تومان هم فراتر رفته است.

ریو

خودروی ریو از سال84 توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ و عرضه شد اما تا زمان توقف تولید از نظر تریم داخلی، موتور و وضعیت ظاهری تغییری در آن حاصل نشد؛ این در حالی صورت می گیرد که شرکت تولید کننده مادر ، طی این سال ها مدل های جدید تری را به بازار ارائه کرده است که هم از نظر موتور و هم از نظر وضعیت ظاهری خودرو تحولی اساسی در آن ایجاد شده است.

تیبا

در بین انواع محصولات که تغییرات چندانی را هم با خود یدک نمی کشند، سایپا با عرضه تیبا و تیبا 2(هاچ بک) به دنبال جذب مشتریان جدید بود؛ محصولی که با پراید فرق قیمتی و البته ظاهری داشت و خریدار باید بهای هفت میلیون تومانی بابت این تغییرات ظاهری می پرداخت.( چراکه در حال حاضر قیمت پراید حدود 20 میلیون و تیبا به 27 میلیون تومان رسید.)

کارشناسان خودرو معتقدند که تیبا با اینکه یک حرکت روبه جلو برای سایپا به حساب می آمد اما نتوانست آنطور که باید استاندارد های کیفی رو پشت سر بگذارد چراکه گزارش ارزشیابی خودرو که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان دهنده آن است که این خودرو علی رغم قیمتی نزدیک به 30 میلیون تومان تنها توانسته یک ستاره کیفی را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر ساینا پلتفرم جدیدی از تیبا است که حدود 28 میلیون تومان قیمت داشته و از نظر طراحی نسبت به تیبا بهبود یافته است.

تولیدات فعلی، بنجل های چینی

در حال حاضر پارس خودرو ساندرو را که نمونه هاچ بک ال 90 محسوب می شود را به بازار عرضه کرده که در بازه قیمتی 43 میلیون و  53 میلیون تومان برای مدل های اتوماتیک و دنده ای دربازار موجود است؛ همچنین این خودرو از نظر کیفی توانسته چهار ستاره کیفیت را از آن خود کند.

گفتنی است در حال حاضر نسخه قدیمی ساندرو درداخل کشور به تولید می رسد.

لازم به ذکر است سایپا عمده فعالیت خود را به واردات برخی از خودروهای چینی نظیر زوتی و چانگان محدود کرده است، که امیدواریم این خودرو ها از نظر کیفی بتوانند انتظارات مشتریان را برآورده کنند.
  • مجله ویترینو

تکنولوژی

خودرو

داخلی

نظرات  (۱)

سلام.
واقعا جالبه.
میشه من رو در قسمت پیوند های روزانه قرار بدید؟
پاسخ:
چشم حتما حسین جان ...
مشتاق دیدار دوباره روی گلتان هستیم ..

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">